X
0

Exhibition

"Expoziție Tino Sehgal"

Artist

Tino Sehgal, Louise Höjer , Thomas Proksch

Date

July 29 \ Starts

August 30 \ Ends

Deschidere miercuri, 29 iulie 2020, de la ora 12:00

MARe/Muzeul de Artă Recentă, bulevardul Primăverii nr. 15, București

 

Lucrări:

This is exchange (2002). Cu Alina Lupeș, Ioana Răileanu, Simona Tărtăcuță

This You (2006). Cu Georgia Măciuceanu, Cristina Mitilă

Yet Untitled (2013 – lucrare premiată cu Leul de Aur la cea de-a 55-a ediție a Bienalei de la Veneția). Cu Alexandra Bălășoiu, Louise Höjer, Maria Mora, Cristian Nanculescu, Andreea Nova, Thomas Proksch.

***

Eveniment organizat de MARe/Muzeul de Artă Recentă, în parteneriat cu Goethe-Institut Bucuresti, reprezentând momentul principal din programul Tino Sehgal: Untitled Exchange – Tino Sehgal: Schimb neintitulat, program de colaborare dintre MARe/Muzeul de Artă Recentă și Goethe-Institut București. Primul moment al acestui program a avut loc în luna decembrie 2019, constând în prezentarea din 14 decembrie, „Tino Sehgal: Arta performativă”, susținută de Louise Höjer, prim-coregrafa lui Tino Sehgal și din atelierul susținut de Louise Höjer, pe data de 15 decembrie.

Expoziția Tino Sehgal este parte din stagiunea Dans la MARe, proiect cultural inițiat în 2020 de coregraful Cosmin Manolescu, la invitația Muzeului de Artă Recentă. Este produs de Fundația MARe, în parteneriat cu Goethe-Institut Bucuresti, Fundația Gabriela Tudor și Muzeul de Arta Vizuala Galati și co-finanțat de Administrația Fondului Cultural Național (AFCN) și de Centrul Cultural Expo Arte aflat în subordinea Primăriei Municipiului București. Va putea fi vizitată până pe data de 30 august 2020.

După Jeff Wall, Martin Creed, Thomas Ruff, Marcia Hafif și Gregor Schneider, Tino Sehgal este al șaselea artist cu recunoaștere internațională, prezentat la MARe, de la deschiderea muzeului, în octombrie 2018.

***

Suntem obișnuiți ca la o expoziție de artă să vedem lucrări de artă. Obiecte de artă. Fie că vorbim despre tablouri, sculpturi, fotografie, proiecții video, instalații sau performance, așteptările noastre sunt clare: trebuie să vedem sau să auzim ”ceva”. Tino Sehgal este artistul care reușește să ne satisfacă această așteptare doar pentru a ne-o infirma în aceeași clipă.

Lucrările lui Tino Sehgal nu constau în ceea ce vedem sau auzim de la o distanță a contemplării sau a ascultării, pentru că lucrările lui destituie distanța. În primul rând că nu vorbim nici despre tablouri, nici despre sculpturi. Nu vorbim despre instalații sau despre proiecții video. Iar ca lucrurile să pară și mai complicate, nu vorbim nici măcar despre performance (deși unii ar putea face confuzie)!

Lucrările sale constau în întâlnirea și interacțiunea dintre actori, dansatori, interpreți și dintre aceștia și vizitator. Primii reprezintă jumătatea ”văzută” a lucrărilor sale, și anume persoanele care au fost selectate de echipa lui Tino Sehgal (alături de care respectivele persoane vor figura în expoziție) - deși există și lucrări în care interacțiunea nu se impune cu necesitate - vizitatorul reprezintă cealaltă jumătate.

Putem numi acele persoane ”actori” sau ”dansatori”, dar vom greși. Desigur, ei chiar pot fi dansatori sau interpreți (și deseori sunt!), dar nu în (și nici prin) această calitate vor materializa lucrările lui Tino Sehgal, pentru simplul motiv că lucrările acestuia NU se materializează.

Ele constau pur și simplu în întâlnirea sau în interacțiunea dintre vizitator și ”personajul din muzeu”.

Pe scurt: lucrările lui Tino Sehgal constau în experiența spontană, subiectivă, unică și irepetabilă provenită din interacțiunea vie, prin nimic previzibilă, dintre doi oameni sau mai mulți. Iar dacă lucrarea constă în interacțiunea ca atare, atunci putem să spunem că ”participantul” și vizitatorul sunt elementele vizibile ale lucrării, cadrul ei, personajele ei.

Persoana de la muzeu și persoana care vizitează muzeul constituie deopotrivă și doar împreună, partea ”văzută” a lucrării. Care, așa cum am subliniat, constă în întâlnirea sau, în funcție de lucrare, în interacțiunea dintre cele două părți.

Desigur, lucrările lui Tino Sehgal nu pot fi măsurate, cântărite, expuse, depozitate și cu atât mai puțin conservate. Nu în sensul clasic al cuvintelor. Prin urmare, nu pot fi nici fotografiate, filmate, înregistrate. Iconoclasmul lor este intrinsec, deoarece putem documenta două persoane (sau mai multe) aflate într-o interacțiune anume, putem chiar documenta interacțiunea, dar nu vom putea surprinde în nici un fel surpriza, sentimentele, emoțiile persoanelor aflate într-o întâlnire ad hoc. Și exact în acea sumă de trăiri, impresii și sentimente constau lucrările lui.

Într-un sens profund, putem spune că lucrările lui Tino Sehgal nu pot fi nici măcar evaluate, cu toate că în urmă cu doi ani, în 2018, Hirshhorn Museum and Sculpture Garden a achiziționat pentru colecția sa permanentă, lucrarea This You, prima lucrare integral ”vie” (first exclusively live work) din istoria muzeului și cu toate că există colecționari care au în colecția lor privată lucrări semnate de artist. Pot fi cumpărate, sigur, dar cum evaluezi ceva ce se află dincolo de materialitate?

Tino Sehgal construiește (prin faptul că alege!) cadrul și furnizează pretextul. Alege contextul (spațiul muzeal, în speță! - chiar și în contextul în care este invitat să expună), alege ”participantul” care va interacționa cu vizitatorul și așteaptă vizitatorul. Care poate veni sau nu. Adică, la rândul său, alege! Și care, în caz că vine, poate accepta interacțiunea sau o poate refuza ori i se poate sustrage repede. Dar din momentul în care vine și acceptă să interacționeze, vizitatorul va contribui decisiv la realizarea lucrării respective. Căci lucrările lui Tino Sehgal nu se materializează, ci se petrec!

Iar de miercuri, 29 iulie 2020, în premieră în România, trei dintre lucrările lui Tino Sehgal se vor petrece până la finalul lunii august, la MARe/Muzeul de Artă Recentă. Acolo unde vă așteptăm zilnic, între 12:00 și 18:30 (mai puțin în zilele de marți), pentru a deveni personajele unor lucrări de Tino Sehgal.

***

 

Tino Sehgal este unul dintre starurile artei contemporane. Născut în 1976 la Londra, Tino Sehgal s-a afirmat prin stilul său nonconformist, ba chiar radical, așa cum este numit în numeroase prezentări, în care se folosește de spațiul înconjurător și de spectatorii pe care îi include în propriile lucrări. Definindu-și practicile drept ”constructed situations”, Tino Sehgal problematizează relația dintre artă și privitor. În acest sens a ales ca spații favorite pentru lucrările sale galeriile și muzeele de artă.

De-a lungul carierei sale (care a debutat în anul 2000), Tino și-a prezentat lucrările în spațiile unor muzee și ale unor galerii și instituții de artă prestigioase: Museum of Contemporary Art, Chicago (2002), Van Abbemuseum, Eindhoven și Musée des Beaux-Arts, Nantes (2004) Serralves Foundation, Porto (2005) Institute of Contemporary Arts, Londra (în 2005, 2006, 2007), Hirshorn Museum and Sculpture Garden, Washington (2006), Kunsthaus Bregenz, Austria (2006), Kunstverein Hamburg (2006), Museum für Moderne Kunst, Frankfurt (2007); Guggenheim Museum NY (2010), TATE, Londra (2012) Stedelijk Museum, Amsterdam (2015), Palais de Tokyo (2016), Hirshorn Museum and Sculpture Garden, Washington (2018), The Shed, New York (2018), Accelerator, Stockholm, (2019) și altele.

MARe/Muzeul de Artă Recentă este primul muzeu din România în care arta lui Tino Sehgal va putea fi văzută de public.

Având la bază studii de coregrafie și de economie, Tino Sehgal a colaborat de-a lungul carierei sale cu specialiști din zona academică și a coregrafiei.
Una dintre colaboratoarele cele mai importante ale artistului (timp de aproape 15 ani!) este Louise Höjer (teoreticiană, coregrafă și dansatoare). A predat teorie și dramaturgie la DOCH University, Stockholm, la UdK (Universitatea de Artă) din Berlin și la Academia de Teatru Norvegiană, Louise Höjer (artistă de origine suedeză, stabilită la Berlin) a jucat un rol semnificativ în producerea lucrărilor lui Tino Sehgal, pe care i le-a interpretat timp de aproape un deceniu. Atât la nivel conceptual, cât și la nivel practic, de interpretare, Louise Höjer și-a lăsat amprenta în arta lui Sehgal, fiind la rândul ei decisiv marcată de aceasta.

Thomas Proksch (Austria) este interesat de felul în care se întâlnesc diferitele discipline artistice, precum performance-ul, instalațiile, improvizația, muzica (sound art / DJ-ing) și voce. Solo-ul său LE_GO a fost prezentat în expoziția Welt ohne Aussen la Martin Gropius Bau Berlin 2018. Din 2013 el a interpretat și remixat numeroase lucrări ale lui Tino Sehgal (This Variation, Kiss, Yet Untitled – ultima fiind prezentată și la MARe). A participat la numeroase expoziții de lungă durată, în muzee și-n galerii de artă.