X
0

Exhibition

"Marcia Hafif. Pigmentul ca formă"

Artist

Marcia Hafif

Date

October 17 \ Starts

January 27 \ Ends

MARe/Muzeul de Artă Recentă își începe al doilea an de existență la feminin. După Jeff Wall, Martin Creed și Thomas Ruff (octombrie 2018 - octombrie 2019), Marcia Hafif este acea ”voce” feminină a artei contemporane, despre care presa internațională de specialitate declară aproape la unison că este extrem de remarcabilă, fiind, totodată, nedrept de puțin remarcată.

 

Marcia Hafif (1929 - 2018) nu a fost, desigur, o necunoscută, doar că notorietatea ei nu a reușit să treacă de limitele aparent ermetice ale lumii de specialitate, fiind ”condamnată” la un succes de ”culise”, fie el și indiscutabil, cu toate că ea însăși își numește stilul drept ”Pop Minimal”.


Hafif a ajuns gradual să renunțe la formele ca atare, abordând culoarea, pigmentul în sine. Pigmentul este ”unitatea” indivizibilă care reflectă selectiv lumina, în funcție de lungimea de undă pe care o absoarbe, producând astfel ceea ce numim culoare. Hafif, în căutările ei spre esențial a ajuns să exprime, așadar, chiar ideea de culoare, în sensul ei de frecvență de lumină, înțelegând că, în fond, formele însele nu sunt altceva decât fenomene, variațiuni, modificări ale luminii. Ca fost fotograf și realizator de film, Marcia Hafif a îndrăznit să reprezinte ceea ce este, prin definiție, intermediarul reprezentării: pigmentul-culoare! Sau, altfel spus, lumina ca sumă de frecvențe individuale.

”Pigmentul ca Formă” este prima expoziție din România, cu lucrări de Marcia Hafif. Cele 14 lucrări expuse între 17 octombrie 2019 și 27 ianuarie 2020, la MARe/Muzeul de Artă Recentă din București, reprezintă o perspectivă compactă și concentrată asupra operei artistei americane Marcia Hafif (1929-2018).

Selecția prezentată la MARe cuprinde lucrări din colecția muzeului, din colecția MAMCO (Geneva) și din colecția Marcia Hafif Estate - cu sprijinul generos al Hubert Winter Gallery Viena -  acoperind o mare perioadă din cariera artistei. De la picturile timpurii din Italia (1964-1966), la desenele din 1976, la capodopera Lamp Black din 1984, sau seria TGGT din 2006 și până la lucrările intens monocrome din 2010, ”Pigmentul ca formă/Pigment as Shape” prezintă traseul creativ al Marciei Hafif, pornind de la formele geometrice colorate până la lucrările non-figurative, eliberate de orice formă.

”Pigmentul ca Formă” va introduce și va prezenta, așadar, unui public mult mai larg, minimalismul blând și colorat al artistei. Expoziția poate fi un punct de pornire pentru generația mai tânără de artiști locali, care vor avea un excelent prilej să revină asupra limitelor și asupra libertății din actul picturii, cât și asupra conceptelor  de libertate sau de pictură. Care sunt scopurile și sensurile acestora? Ce înseamnă, de fapt, ele? Cum a răspuns la aceste întrebări una dintre cele mai remarcabile artiste cu notorietate internațională?
 

Pigmentul ca formă este prima expoziție Marcia Hafif (1929-2018) organizată vreodată în România. Cele 14 lucrări expuse la MARe/Muzeul de Artă Recentă, între 17 octombrie 2019 și 27 ianuarie 2020, reprezintă o trecere în revistă compactă și concentrată a operei influentei artiste americane, care a activat în tinerețe în Italia (1961-1969). În Italia, Marcia Hafif a dezvoltat un limbaj plastic propriu, prin care a adus laolaltă ecouri ale experiențelor pop art și hard edge americane cu noile tendințe europene care au condus în anii 70 la apariția Arte Povera și a conceptualismului.

 

Pigmentul ca formă relevă minimalismul epidermic al Marciei Hafif, intensul cromatism cu alonjă concomitent senzorială și conceptuală.  Pigmentul ca formă poate fi un punct de pornire pentru generația mai tânără de artiști locali, care vor avea un excelent prilej să revină asupra limitelor și asupra libertății din actul picturii, cât și asupra conceptelor de libertate sau de pictură ca atare, așa cum le scoate la iveală etica picturală extrem de exigentă a riguroasei, dar și ludicei Marcia Hafif.

 

Selecția prezentată la MARe cuprinde lucrări din colecția muzeului, din colecția MAMCO (Geneva) și din colecția Marcia Hafif Estate - cu sprijinul generos al Hubert Winter Gallery Viena - acoperind o mare perioadă din cariera artistei. De la picturile timpurii din Italia (1964-1966) și desenele din 1976, la capodopera Lamp Black din 1984, sau seria TGGT din 2006 și până la lucrările intens monocrome din 2010, ”Pigmentul ca formă/Pigment as Shape” prezintă traseul creativ al Marciei Hafif, pornind de la formele geometrice colorate până la lucrările non-figurative, eliberate de orice formă.

 

Fără a mai fi descriptive, ilustrative, lucrările sale nu tind însă nici spre decorativ și nici spre intelectualismul sec. În loc să dezgolească culorile, de-o manieră distantă, Marcia Hafif le dezvăluie carnația suculentă, într-un chip concomitent pragmatic și poetic. Aparent tautologică, acoperirea tablourilor cu exact culorile care le dau numele, capătă un vector fenomenologic. Lucrările sale exaltă materialitatea pigmentară ca substanță vizual-spirituală - exuberanta formă internă a picturii, care suscită contemplarea.

 

Pigmentul ca formă prezintă opera  Marciei Hafif ca o veritabilă cheie de boltă a reconceperii practicilor artistice actuale.”

Erwin Kessler